landing-side, bell web

Hvordan bør en landing-side se ut (landing page)

En landing-side (eller en landing page som det heter på engelsk) er en side som har ett formål; å gi akkurat nok informasjon til leseren slik at det ikke blir forvirrende lesing.

Kort fortalt, så bør man få all informasjon inn på så liten plass som mulig, og ikke legge til for mye tekst og bilder. Se helt nederst i teksten for et eksempel på hvordan en landing-side kan se ut.

1. Hoved-overskrift

Overskriften bør si klart og tydelig hva du leverer eller selger, slik at det blir lett for besøkende å skjønne hva dette dreier seg om.

2. Tydelige overskrifter

Her kan du få frem andre viktige punkter som leseren bør få med seg.

3. Kort tekst

En kort tekst om hva man kan oppnå hvis man ønsker å gå videre. F.eks fordelene med produktet du selger.

4. Husk å få med referanser

Tilbakemeldinger fra tidligere kunder/besøkende er viktig å få frem. De aller fleste som vil kjøpe noe, ønsker å høre med andre om den opplevelsen de hadde med nettsiden din eller firmaet ditt.

5. Gi leseren et lite dytt

Hvis du gir leseren et lite dytt i form av «hva venter du på» eller «ønsker du flere besøkende, klikk her», så kan det være nok til at de faktisk klikker på knappen du ønsker de skal klikke på.

6. Knapper bør være tydelige

Den knappen du ønsker leseren skal klikke på, bør være tydelig, og kanskje ha en annen farge enn resten. I tilfellet du ser helt nederst, så har overskriftene blå farge, mens knappen er i rød/oransje.

Les også: alt du må huske før du lanserer en ny netside

7. Ikke bruk for mange lenker

Har du veldig mange lenker, så er det lett at leseren klikker seg bort fra landing-siden. Du ønsker ikke det, da du heller vil at de skal klikke på den store knappen. Velg lenkene med omhu, og ta med kun det mest nødvendige. I noen tilfeller er det lurt å ikke ha noen andre lenker, enn kun den store knappen.

8. Bruk bilder eller video som kan være relatert til overskriften

Det kan fungere å ha en landing-side med bare tekst, men ofte er det lurt å ta med noen bilder eller kanskje en video der du forklarer hva leseren kan oppnå.

9. Hold all informasjon over bunnen

Det er viktig at det viktigste står over bunnlinja. Dvs. at leseren ser det han eller hun trenger, uten å måtte scrolle seg nedover.

10. Test, test, test

Det er viktig å A/B-teste alt på en landing-side. Dvs. at man hele tiden sjekker hva som fungerer best av ulike typer farger, skriftstørrelser, bilder etc.

Ønsker du at vi setter opp en landing-side til deg. Ta kontakt, så ordner vi det i en fei. Vi kan også teste ulike sider, og sette opp kampanjer i Google Adwords, hvis du ønsker det.

landingside-infografikk

5/5 (1 tilbakemelding)

Del innlegget

Share on facebook
Share on twitter
Share on print